Helenatuote on ulkoistanut taloushallintonsa tilitoimistolle, jotta yrittäjä voi keskittyä rauhassa itse liiketoiminnan kehittämiseen. Tilialakärpän sähköiset järjestelmät ja näppärästi sujuneet yrityskaupat ilahduttavat Helenatuotteen toimitusjohtaja Antti Holmia.

Helenatuote on valtakunnallinen yritys, joka valmistaa liikelahjoja ja myy yritysvaatetusta. Yritys keskittyy kotimaisiin tuotteisiin ja suosii paikallisuutta.

– Aloitin yrittäjänä vuosi sitten, jolloin ostin Helenatalon liiketoiminnan ja perustin Helenatuote Oy:n. Liiketoimintakaupan yhteydessä tapahtui paljon muutoksia. Ajattelin, että jos suinkin on mahdollista, emme lähde vaihtamaan taloushallintoa ja tilitoimistoa. Tilialakärppä oli myös aiemman yrityksen tilitoimisto, toimitusjohtaja Antti Holmi avaa yhteistyön taustoja.

Näppärät yrityskaupat ilahduttivat

Tilialakärppä hoitaa Helenatuotteen kirjanpidon, myynti- ja ostoreskontrat, palkanlaskennan, maksuliikenteen, tekee tilinpäätöksen ja veroilmoituksen sekä on yhteydessä verottajaan. Helenatuotteen talousasioita hoitaa Tilialakärpässä yhteensä kaksi henkilöä, palkanlaskija ja kirjanpitäjä.

– Taloushallinto on ulkoistettu niin pitkälle kuin vain mahdollista. Vastuu taloudesta on tietenkin minulla, mutta Tilialakärppä hoitaa käytännön työn, Antti tiivistää.

Antti on aiemmissa töissään toiminut muun muassa talousjohtajana ja tietää kokemuksesta, että isot muutokset, esimerkiksi yrityskaupat, voivat olla haastavia tilanteita yrityksen arjessa. Tilialakärppä hoiti Helenatuotteen yrityskaupat, ja Antti kehuu asioiden sujuneen tilitoimiston osalta erittäin sujuvasti.

– Kaupat vaativat heiltäkin joustavuutta, mutta siinä ei tullut vastaan mitään ongelmia. Minä sain keskittyä liiketoiminnan pyörittämiseen ja pystyin luottamaan siihen, että talousasiat hoituvat ja tulevat mukana. Sujuva yhteistyö helpottaa yrittäjäksi alkamista ja liiketoiminnan pyörittämistä todella paljon, Antti hymyilee.

Sähköinen järjestelmä tekee talouspuolesta sujuvan

Vielä elokuussa Helenatuotteen Haukiputaan toimipisteellä on rauhallista. Yrityksellä on vakituisesti töissä parikymmentä henkeä, mutta syksyn tullen väkimäärä tuplaantuu. Joulu on sesonkia, jolloin yritykset hankkivat paljon liikelahjoja. Antin mukaan Tilialakärpän palveluiden sähköisyys on tärkeää taloushallinon sujuvuuden ja seurattavuuden kannalta.

– Helenatuote on yrityksenä jo sen verran iso, että meillä sattuu ja tapahtuu monenlaista. Liikevaihto on jo useiden vuosien ajan ollut noin 3,7 miljoonaa, ja meillä on paljon sesonkityöntekijöitä. Siksi on tärkeää, että esimerkiksi palkanlaskenta ja reskontra sujuvat niin kuin pitääkin.

Tilialakärpän selainpohjaisen järjestelmän kautta Antti muun muassa ilmoittaa palkka-aineistot ja hoitaa laskujen hyväksymiset. Palkkalaskelmat tulevat työntekijöille sähköisesti.

– Jos joku yrittäjä vielä miettii, miten hoitaa talouspuolen, niin suosittelen jättämään sen ammattilaisen hoidettavaksi. Niin yrittäjä saa keskittyä siihen varsinaiseen ja olennaiseen tekemiseen. Tilialakärpän kanssa yhteistyö on ollut sujuvaa ja joustavaa, Antti tiivistää.

 

 

 

<iframe width="835" height="470" src="https://www.youtube.com/embed/m9kbIEEQ5Y4?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>